Prowadzenie recenzji
Zgłoszone artykuły w pierwszej kolejności ocenia Redakcja. Prace nieodpowiadające tematyce czasopisma nie będą przyjmowane do publikacji przez Redakcję Czasopisma. Prace niekompletne lub przygotowane w sposób niezgodny z zasadami podanymi poniżej Redakcja będzie odsyłać odsyła autorom w celu uzupełnienia. W przypadku odrzucenia pracy przed recenzją autorzy e-mailowo informowani są o tym oraz o powodach decyzji.
Pozostałe artykuły są przekazywane do recenzji 2 niezależnym recenzentom. Na jej wykonanie mają oni 3 tygodnie. Formularz recenzji jest dostępny na stronie internetowej czasopisma. Zgłoszone prace mają charakter poufny i tak też traktują je recenzenci. Poufny jest też sam proces recenzji. Formularz recenzji powinien zawierać jednoznaczny wniosek co do dopuszczenia artykułu: bez poprawek lub po uwzględnieniu poprawek, albo też wniosek o odrzuceniu artykułu. Nazwiska recenzentów poszczególnych artykułów nie są ujawniane. Lista recenzentów współpracujących z czasopismem jest publikowana na jego stronie internetowej raz do roku.
Kryteria kwalifikacji prac stosowane przez recenzentów:
- Odzwierciedlanie przez tytuł tematyki pracy
- Jasne określenie celów pracy
- Poprawność założeń pracy
- Praktyczny wymiar pracy
- Edukacyjne walory pracy
- Właściwy dobór, liczba i aktualność pozycji piśmiennictwa
- Właściwa długość manuskryptu
- Właściwe wykorzystanie rycin i tabel
- Poprawność terminologiczna i językowa
Dodatkowe kryteria dla prac oryginalnych
- Czy metodologia jest właściwa?
- Czy praca spełnia standardy etyczne?
- Czy jest to praca badawcza?
- Właściwa prezentacja wyników
- Czy analiza statystyczna jest wiarygodna?
- Czy dyskusja odnosi się do rezultatów?
- Czy wnioski opierają się na odkryciach z badania?
- Czy wnioski odnoszą się do celów?