The image of the female body and the image created by the media Review article

Main Article Content

Mariusz Surowiec
Karolina Wilczyńska
Wiktor Orlof
Napoleon Waszkiewicz

Abstract

In the 21st century media have a very wide range of impacts. They are so complex that it is not without reason that they are called “the fourth power”. The positive role of the mass media is, undoubtedly, indisputable. These measures pave the way for access to almost unlimited knowledge, allow contacts with other people regardless of the distance that separates them.
The self-esteem of the individual is formed from the moment of gaining self-knowledge. Ideas, figures and attitudes promoted in the mass media modify the existing archetype of man and woman in society by exerting influence on the individual and collective consciousness. Media creates a disproportion between the real world and artificial creation, which can be particularly dangerous for females, especially adolescents.
It is therefore necessary to use the mass media in such a way as to minimize the risk of mental health harms. Growing awareness of potential threats contributes to the initiatives preventing the promotion of a fictional image of women in the media.

Article Details

Section
Articles

References

1. Braun-Gałkowska M, Ulfik-Jaworska I. Zabawa w zabijanie: oddziaływanie przemocy prezentowanej w mediach na psychikę dzieci. Gaudium, Lublin 2002.
2. Jaworska D. Samoocena dziewcząt w okresie późnej adolescencji w odniesieniu do kreowanego w reklamie wizerunku kobiety. Praca magisterska. AWF, Wrocław 2011 [maszynopis].
3. Wychowaniec Ł. Wpływ mediów na odbiorców. Wychowawca 2012; 6: 12-13.
4. Ejsmont M, Kosmalska B. Media, wartości, wychowanie. Impuls, Kraków 2008: 2.
5. Britt SH. Psychological Principles of the Corporate Imagery Mix: Some of the guesswork can be overcome. Business Horizons 1971; 14: 55-59.
6. Budzyński W. Zarządzanie wizerunkiem firmy. Monografie i Opracowania SGH, Warszawa 2002; 495: 219.
7. Gackowski T, Łączyński M. Metody badania wizerunku w mediach. CeDeWu, Warszawa 2008.
8. Kowalczyk I. Kobieta w reklamie. Serwis internetowy Stowarzyszenia Kobiet „Konsola”. Online: free.art.pl/konsola.
9. Mrozowski M. Media masowe. Władza, rozrywka i biznes. ASPRA-JR, Warszawa 2001: 1.
10. Schiep S, Szymańska P. Obraz ciała, stres i samoregulacja u osób uprawiających fitness w wieku późnej adolescencji i wczesnej dorosłości. Psychologia Rozwoju 2012; 17: 97-113.
11. Brytek-Matera A. Obraz ciała – obraz siebie. Wizerunek własnego ciała w ujęciu psychospołecznym. Difin, Warszawa 2008: 1.
12. Tiggemann M, Brown Z. Labelling fashion magazine advertisements: effectiveness of different label formats on social comparisons and body dissatisfaction. Body Image 2018; 25: 97-102.
13. Roberts A, Muta S. Representations of female body weight in the media: An update of Playboy magazine from 2000 to 2014. Body Image 2017; 20: 16-19.
14. Kowalczyk I. Uwięziona w ciele – ideały ciała w pismach kobiecych. W: Zierkiewicz I, Kowalczyk. S. (red.). Kobiety w kulturze popularnej. Konsola, Wrocław 2002; 1: 17.
15. Prauzner T. Wpływ nowoczesnych mass mediów na osobowość człowieka. Edukacja – Technika – Informatyka 2010; 2: 46-50.
16. Karsay K, Knoll J, Matthes J. Sexualizing media use and self-objectification: a meta-analysis. Psychology of Women Quarterly 2018; 42: 9-28.
17. Kochan-Wójcik M, Małkiewicz E. Wizualne mass media a wizerunek własnego ciała u dorastających dziewcząt – przegląd literatury. W: Oleszkowicz A. (red.). Psychologia Rozwojowa. Podmiotowe i społeczne korelaty aktywności człowieka 2003; 2-3, 9-17.
18. Bould H, Carnegie R, Allward H et al. Effects of exposure to bodies of different sizes on perception and satisfaction with own body size: two randomized studies. Royal Society Open Science 2018; 5: 171387.
19. Plakoyiannaki E, Mathioudaki K, Dimitratos P et al. Images of Women in Online Advertisements of Global Products: Does Sexism Exist? Journal of Business Ethics 2008; 83: 101.
20. Czerw A. Stereotypy płci w reklamie. Marketing i Rynek 2004; 2: 35-40.
21. Fardouly J, Vartanian LR. Social media and body image concerns: current research and future directions. Current Opinion in Psychology 2016; 9: 1-5.
22. Brown Z, Tiggemann M. Attractive celebrity and peer images on Instagram: effects on women’s mood and body image. Body Image 2016; 19: 37-43.
23. Strubel J, Petrie TA. Love me Tinder: Body image and psychosocial functioning among men and women. Body Image 2017; 21: 34-38.
24. Romanowska-Tołłoczko A. Wizerunek kobiety w reklamie a percepcja i ocena własnego wyglądu przez dorastające dziewczęta. Rozprawy Naukowe AWF we Wrocławiu 2015; 49: 34-41.