Obraz kobiecego ciała a wizerunek kreowany przez media Artykuł przeglądowy

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Mariusz Surowiec
Karolina Wilczyńska
Wiktor Orlof
Napoleon Waszkiewicz

Abstrakt

W XXI w. media mają bardzo szeroki wachlarz oddziaływań. Są tak rozbudowane, że nie bez powodu zwie się je czwartą władzą. Pozytywna rola środków masowego przekazu  jest, niewątpliwie, bezsporna. Dają one dostęp do niemal nieograniczonej wiedzy, umożliwiają kontakty z innymi ludźmi niezależnie od odległości, jaka ich dzieli.
Samoocena jednostki kształtuje się od momentu nabierania samoświadomości. Idee, postaci oraz postawy promowane w środkach masowego przekazu modyfikują dotychczasowy archetyp mężczyzny i kobiety w społeczeństwie poprzez wywieranie wpływu na jednostkę oraz zbiorową świadomość. Media tworzą dysproporcję pomiędzy światem realnym a sztuczną kreacją, co może być niebezpieczne dla kobiet, a szczególnie dziewcząt w okresie dojrzewania.
Konieczne jest zatem korzystanie z środków masowego przekazu w taki sposób, by zminimalizować ryzyko szkód w obszarze zdrowia psychicznego. Rosnąca świadomość dotycząca potencjalnych zagrożeń przyczynia się do powstawania inicjatyw przeciwdziałających popularyzowaniu fikcyjnego obrazu kobiety w mediach.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Dział
Artykuły

Bibliografia

1. Braun-Gałkowska M, Ulfik-Jaworska I. Zabawa w zabijanie: oddziaływanie przemocy prezentowanej w mediach na psychikę dzieci. Gaudium, Lublin 2002.
2. Jaworska D. Samoocena dziewcząt w okresie późnej adolescencji w odniesieniu do kreowanego w reklamie wizerunku kobiety. Praca magisterska. AWF, Wrocław 2011 [maszynopis].
3. Wychowaniec Ł. Wpływ mediów na odbiorców. Wychowawca 2012; 6: 12-13.
4. Ejsmont M, Kosmalska B. Media, wartości, wychowanie. Impuls, Kraków 2008: 2.
5. Britt SH. Psychological Principles of the Corporate Imagery Mix: Some of the guesswork can be overcome. Business Horizons 1971; 14: 55-59.
6. Budzyński W. Zarządzanie wizerunkiem firmy. Monografie i Opracowania SGH, Warszawa 2002; 495: 219.
7. Gackowski T, Łączyński M. Metody badania wizerunku w mediach. CeDeWu, Warszawa 2008.
8. Kowalczyk I. Kobieta w reklamie. Serwis internetowy Stowarzyszenia Kobiet „Konsola”. Online: free.art.pl/konsola.
9. Mrozowski M. Media masowe. Władza, rozrywka i biznes. ASPRA-JR, Warszawa 2001: 1.
10. Schiep S, Szymańska P. Obraz ciała, stres i samoregulacja u osób uprawiających fitness w wieku późnej adolescencji i wczesnej dorosłości. Psychologia Rozwoju 2012; 17: 97-113.
11. Brytek-Matera A. Obraz ciała – obraz siebie. Wizerunek własnego ciała w ujęciu psychospołecznym. Difin, Warszawa 2008: 1.
12. Tiggemann M, Brown Z. Labelling fashion magazine advertisements: effectiveness of different label formats on social comparisons and body dissatisfaction. Body Image 2018; 25: 97-102.
13. Roberts A, Muta S. Representations of female body weight in the media: An update of Playboy magazine from 2000 to 2014. Body Image 2017; 20: 16-19.
14. Kowalczyk I. Uwięziona w ciele – ideały ciała w pismach kobiecych. W: Zierkiewicz I, Kowalczyk. S. (red.). Kobiety w kulturze popularnej. Konsola, Wrocław 2002; 1: 17.
15. Prauzner T. Wpływ nowoczesnych mass mediów na osobowość człowieka. Edukacja – Technika – Informatyka 2010; 2: 46-50.
16. Karsay K, Knoll J, Matthes J. Sexualizing media use and self-objectification: a meta-analysis. Psychology of Women Quarterly 2018; 42: 9-28.
17. Kochan-Wójcik M, Małkiewicz E. Wizualne mass media a wizerunek własnego ciała u dorastających dziewcząt – przegląd literatury. W: Oleszkowicz A. (red.). Psychologia Rozwojowa. Podmiotowe i społeczne korelaty aktywności człowieka 2003; 2-3, 9-17.
18. Bould H, Carnegie R, Allward H et al. Effects of exposure to bodies of different sizes on perception and satisfaction with own body size: two randomized studies. Royal Society Open Science 2018; 5: 171387.
19. Plakoyiannaki E, Mathioudaki K, Dimitratos P et al. Images of Women in Online Advertisements of Global Products: Does Sexism Exist? Journal of Business Ethics 2008; 83: 101.
20. Czerw A. Stereotypy płci w reklamie. Marketing i Rynek 2004; 2: 35-40.
21. Fardouly J, Vartanian LR. Social media and body image concerns: current research and future directions. Current Opinion in Psychology 2016; 9: 1-5.
22. Brown Z, Tiggemann M. Attractive celebrity and peer images on Instagram: effects on women’s mood and body image. Body Image 2016; 19: 37-43.
23. Strubel J, Petrie TA. Love me Tinder: Body image and psychosocial functioning among men and women. Body Image 2017; 21: 34-38.
24. Romanowska-Tołłoczko A. Wizerunek kobiety w reklamie a percepcja i ocena własnego wyglądu przez dorastające dziewczęta. Rozprawy Naukowe AWF we Wrocławiu 2015; 49: 34-41.