Ocena wpływu dostępności do leczenia zaćmy w Polsce w świetle zmian instytucjonalnych Artykuł oryginalny

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Michał Chrobot
Arnold Maciejewski
Kamila Kocańda
Agnieszka Strzelecka

Abstrakt

Celem pracy jest ocena dostępu do świadczeń zdrowotnych w świetle zmian regulacyjnych w Unii Europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem postępowania w zaćmie w Polsce w latach 2015–2017.


Dane statystyczne Narodowego Funduszu Zdrowia za lata 2015–2017 przeanalizowano za pomocą opisu statystycznego. Dla kolejek parametrycznych zastosowano test t-Studenta (α = 0,05). Dla liczby złożonych i sfinansowanych wniosków w ramach dyrektywy zastosowano model trendu liniowego oraz istotność współczynnika kierunkowego (α = 0,05).


Kolejka oczekujących na operację zaćmy od drugiego kwartału 2015 r. do czwartego kwartału 2016 r. miała tendencję zwyżkową.


W 2017 r. zaobserwowano zmniejszenie liczby osób oczekujących na zabieg przy jednoczesnym wzroście liczby wniosków składanych w ramach dyrektywy. W analogicznym okresie nastąpiło zwiększanie kontraktów, co przełożyło się na spadek liczby pacjentów oczekujących na operację w Polsce. Nie zaobserwowano jednak tendencji spadkowej w liczbie pacjentów leczonych w ramach dyrektywy transgranicznej.

Pobrania

Dane pobrania nie są jeszcze dostepne

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Jak cytować
1.
Chrobot M, Maciejewski A, Kocańda K, Strzelecka A. Ocena wpływu dostępności do leczenia zaćmy w Polsce w świetle zmian instytucjonalnych. Ophthatherapy [Internet]. 23 grudzień 2020 [cytowane 24 listopad 2024];7(4):347-55. Dostępne na: https://journalsmededu.pl/index.php/ophthatherapy/article/view/1120
Dział
Chirurgia i laseroterapia

Bibliografia

1. Directive 2011/24/EU of the European Parliament and of the Council of 9 March 2011 on the application of patients’ rights in cross-border healthcare. Journal of Laws UE L88, 4.04.2011.
2. Ustawa z 10 października 2014 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2014 r. poz. 1491).
3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 4 listopada 2014 r. w sprawie wzoru wniosku o zwrot kosztów świadczeń opieki zdrowotnej udzielonych poza granicami kraju (Dz.U. 2014 r. poz. 1538).
4. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 4 listopada 2014 r. w sprawie w sprawie wydawania zgody na uzyskanie świadczeń opieki zdrowotnej poza granicami kraju oraz pokrycie kosztów transportu (Dz.U. 2014 r. poz. 1551).
5. http://www.nfz.gov.pl/zarzadzenia-prezesa/zarzadzenia-prezesa-nfz.
6. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 4 listopada 2014 r. w sprawie wykazu świadczeń opieki zdrowotnej wymagających uprzedniej zgody dyrektora oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia (Dz.U. 2014 r. poz. 1545).
7. Wilczyńska J, Bogusławski S, Plisko R. Leczenie zaćmy jedną z największych niezaspokojonych potrzeb zdrowotnych polskiego społeczeństwa. PEX PharmaSequence Sp. z o.o. Warszawa, Kraków 2012. http://www.pexps.pl/files/upload/files/Leczenie-zacmy.pdf.
8. Barros P, Barry M, Brouwer W et al. Access to health services in the European Union. European Commission. 2016. https://ec.europa.eu/health/expert_panel/sites/expertpanel/files/015_access_healthservices_en.pdf.
9. Karkowska D. Karta praw pacjenta z zaćmą. Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej 2019. http://ippez.pl/wp-content/uploads/2019/09/Karta-praw-pacjenta-z-zacma.pdf.
10. Grzybowski A, Maciejewski A, Zajdel J. Koszty i zagrożenia związane z operacjami zaćmy finansowanymi w ramach tzw. dyrektywy transgranicznej. OphthaTherapy. 2016; 3(3): 218-23.
11. Grzybowski A, Maciejewski A. Wzrost liczby operacji usunięcia zaćmy wykonywanych w ramach dyrektywy transgranicznej z 2016 r. OphthaTherapy. 2017; 4(1): 10-4.
12. Kowalska-Bobko I, Mokrzycka A, Sagan A et al. Implementation of the cross-border healthcare directive in Poland: How not to encourage patients to seek care abroad? Health Policy. 2016; 120: 1233-9.
13. Azzopardi-Muscat N, Baeten R, Clemens T et al. The role of the 2011 patients’ rights in cross-border health care directive in shaping seven national health systems: Looking beyond patient mobility. Health Policy. 2018; 122: 279-83.
14. Grzybowski A, Maciejewski A. Koszty społeczne odroczonego terminu zabiegu usunięcia zaćmy z jednoczesnym wszczepieniem soczewki. OphthaTherapy. 2016; 3(1): 53-8.