Ocena funkcjonalna widzenia u dzieci w aspekcie przygotowania do rehabilitacji wzroku

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Maria Turska

Abstrakt

Rehabilitacja wzroku u dziecka jako forma terapii i usprawniania procesu widzenia opiera się na założeniu, że umiejętność widzenia nie jest nam dana, lecz wyuczona. Proces rozwoju widzenia przebiega etapowo. Rehabilitacja ma pomóc osiągnąć kolejne etapy. Do podjęcia działań rehabilitacyjnych konieczna jest ocena poziomu resztek widzenia, nazywana oceną funkcjonalną. Dostarcza ona także informacji o czynnikach zewnętrznych, które można modyfikować i odpowiednio dostosowywać w procesie rehabilitacji.

Pobrania

Dane pobrania nie są jeszcze dostepne

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Jak cytować
1.
Turska M. Ocena funkcjonalna widzenia u dzieci w aspekcie przygotowania do rehabilitacji wzroku. Ophthatherapy [Internet]. 30 wrzesień 2016 [cytowane 22 listopad 2024];3(3):180-4. Dostępne na: https://journalsmededu.pl/index.php/ophthatherapy/article/view/608
Dział
Artykuły

Bibliografia

1. Duckman R. Visual Development, Diagnosis, and Treatment of the Pediatric Patient. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, USA 2006: 1-5.
2. Walkiewicz M. Funkcjonalna ocena wzroku i proces wspomagania rozwoju widzenia u dziecisłabo widzących. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2002: 55-7, 79-83.
3. Walkiewicz-Krutak M. Funkcjonowanie wzrokowe małych dzieci słabo widzących. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2009: 14-5, 58-9, 65, 74-5, 96-7.
4. Grzyb E, Łośko E, Połomska M et al. Poradnik dla nauczycieli i rodziców dzieci z dysfunkcją wzroku. DRUKPRESS, Kraków 1998: 19-29.
5. Majewski T. Tyflopedagogika rozwojowa. Psychologia dzieci niewidomych i słabo widzących. Wydawnictwo tyflopedagogiczne PZN, Warszawa 2002: 133-322.
6. Corn A. Model funkcjonowania wzrokowego słabo widzących. Materiały Tyflologiczne nr 7. Polski Związek Niewidomych, Warszawa 1991: 12-23.
7. Hyvärinen L. Assessment of visually impaired infants. Ophthalmol Clin North Am. 1994; 7(2): 219-25.
8. Kubatko-Zielińska A, Krzystkowa KM, Pociej-Żero M. Badanie ostrości wzroku u małych dzieci metodą „preferential looking”. Klin Oczna. 1993; 5: 180-2.
9. Dutton G, Bax M. Visual impairment in children due to damage to the brain. Mac Keith Press, London 2010: 130-3.
10. Białoskórska J. Diagnoza i usprawnianie funkcjonowania wzrokowego w pierwszym roku życia dziecka. W: Rewalidacja. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, Warszawa 1997; 1: 22-9.
11. Walczak G. Metody i formy wczesnejrehabilitacji dzieci z uszkodzonym wzrokiem. Fundacja na RzeczDzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej, Warszawa 2000: 78.
12. Maureen AD. Ocena i modyfikacje otoczenia dla osób słabo widzących. Zeszyty Tyflopedagogiczne nr 20. Polski Związek Niewidomych, Warszawa 2002: 9-10.
13. Topor I, Rosenblum LP, Hatton DD. Visual Conditions and Functional Vision. Early Intervention Issues. The University of North Carolina, USA 2004: 214-6.
14. Ganesh S, Sethi S, Srivastav S et al. Impact of low vision rehabilitation on functional vision performance of children with visual impairment. Oman J Ophthalmol. 2013; 6(3): 170-3.
15. Barraga NC, Morris JE. Program rozwijania umiejętności posługiwania się wzrokiem. WSPS–PZN, Warszawa 1989 i 1997: 1-11.
16. Rutkowska I, Bednarczuk G, Molik B et al. Balance Functional Assessment in People with Visual Impairment. J Hum Kinet. 2015; 48: 99-109.