Rehabilitacja dzieci słabowidzących – metody i ich skuteczność

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Magdalena Derebecka
Andrzej Grzybowski

Abstrakt

Upośledzenie widzenia w dzieciństwie często ma wpływ na całe życie. Słabowidzące dzieci i ich rodzice doświadczają ogromnych wyzwań związanych z ogólnym rozwojem i dążeniem do samodzielności. Działania zmierzające do uzyskania jak najwyższego poziomu funkcjonowania i uczestnictwa w życiu społecznym zapewniają tym dzieciom wysoką jakość życia, a żeby to osiągnąć, powinny mieć one dostęp do najskuteczniejszych programów rehabilitacyjnych. W opracowaniu przedstawiono analizę skuteczności interwencji rehabilitacyjnych u dzieci słabowidzących, które prowadzą do poprawy ich umiejętności i jakości życia. Wyniki sugerują, że obozy sportowe, pomoce dla słabowidzących i szkolenia w zakresie ich stosowania oraz programy higieny jamy ustnej mogą skutecznie poprawić funkcjonowanie, a także elementy uczestnictwa i jakość życia dzieci niepełnosprawnych wzrokowo. Z powodu szybkiego tempa rozwoju nowych technologii, małej liczebności badanych grup oraz niewielkiej liczby badań wysokiej jakości wyniki należy interpretować ostrożnie, a przyszłe badania powinny się koncentrować na terapiach, których skuteczność jest nadal niejasna.

Pobrania

Dane pobrania nie są jeszcze dostepne

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Jak cytować
1.
Derebecka M, Grzybowski A. Rehabilitacja dzieci słabowidzących – metody i ich skuteczność. Ophthatherapy [Internet]. 30 czerwiec 2019 [cytowane 22 listopad 2024];6(2):132-6. Dostępne na: https://journalsmededu.pl/index.php/ophthatherapy/article/view/943
Dział
Artykuły

Bibliografia

1. Bourne RRA, Flaxman SR, Braithwaite Tet al. Magnitude, temporal trends, and projections of the global prevalence of blindness and distance and near vision impairment: a systematic review and meta-analysis. Lancet Glob Health. 2017; 5(9): e888-97.
2. WHO: Global data on visual impairments 2010. Geneva, Switzerland, 2012. https://www.who.int/blindness/GLOBALDATAFINALforweb.pdf .
3. Wrzesińska M, Kapias J, Nowakowska-Domagała K et al. Niepełnosprawność wzrokowa a obecność cech autystycznych u dzieci. Psychiatria Polska. 2017; 51(2): 349-358. https://doi.org/ 10.12740/PP/OnlineFirst/61352.
4. Açıl D, Ayaz S. Screening of Visually Impaired Children for Health Problems. Asian Nursing Research. 2015; 9(4): 285-90.
5. WHO: Blindness and vision impairment. 11 October 2018. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/blindness-and-visual-impairment .
6. WHO: The International Classification of Functioning, Disability and Health for Children and Youth (ICF-CY). Geneva, World Health Organization, 2007.
7. Heerkens Y, Hendriks E, Oostendorp R. Assessment instruments and the ICF in rehabilitation and physiotherapy. Medical Rehabilitation. 2006; 10(3): 1-14.
8. Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF). https://www.csioz.gov.pl/fileadmin/user_upload/Wytyczne/statystyka/icf_polish_version_56a8f7984213a.pdf .
9. Corn AL, Wall RS, Jose RT et al. An initial study of reading and comprehension rates for students who received optical devices. J Vis Impair Blind. 2002; 96(5): 322-34.
10. Elsman EB, Al Baaj M, van Rens GH et al. Interventions to improve functioning, participation and quality of life in children with visual impairment: a systematic review. Surv Ophthalmol. 2019. https://doi.org/ 10.1016/j.survophthal.2019.01.010.
11. Kumar S, Konde S, Raj S, Agarwal M. Effect of oral health education and fluoridated dentifrices on the oral health status of visually impaired children. Contemp Clin Dent. 2012; 3(4): 398-401. https://doi.org/10.4103/0976-237X.107425.
12. Chowdary PB, Uloopi K, Vinay C et al. Impact of verbal, braille text, and tactile oral hygiene awareness instructions on oral health status of visually impaired children. J Indian Soc Pedod Prev Dent. 2016; 34(1): 43
13. Aki E, Atasavun S. Training motor skills of children with low vision. Perceptual and Motor Skills. 2007; 104(3): 1328-36.
14. Platje E, Sterkenburg P, Overbeek M et al. The efficacy of VIPP-V parenting training for parents of young children with a visual or visual-and-intellectual disability: a randomized controlled trial. Attach Hum Dev. 2018: 1-18.
15. Mc Mahon JM. Measures of self-perception, level of physical activity, and body mass index of participants of sports education camps for youth with visual impairments: Impact of participating in a short-term intervention model of sports education camps for children with visual impairments, Western Michigan University, 2013.
16. Rose D. Braille is spreading but who’s using it? BBC News 2012. https://www.bbc.com/news/magazine-16984742#TWEET77195.
17. Toussaint KA, Tiger JH. Teaching early braille literacy skills within a stimulus equivalence paradigm to children with degenerative visual impairments. J Appl Behav Anal. 2010; 43(2): 181-194. https://doi.org/ 10.1901/jaba.2010.43-181.
18. Augestad LB, Klingenberg O, Fosse P. Braille use among Norwegian children from 1967 to 2007: trends in the underlying causes. Acta Ophthalmol. 2012; 90(5): 428-34.
19. Gothwal VK, Sumalini R, Bharani S. Assessing the Effectiveness of Low Vision Rehabilitation in Children: An Observational Study. Invest Ophthalmol Vis Sci. 2015; 56(5): 33553360.
20. Nyquist JB, Lappin JS, Zhang R, Tadin D. Perceptual training yields rapid improvements in visually impaired youth. Sci Rep. 2016; 6.
21. Corn AL, Wall RS, Jose RT et al. An initial study of reading and comprehension rates for students who received optical devices. J Vis Impair Blind. 2002; 96(5): 322-334.
22. Bogdănici CM, Săndulache CM, Martinescu G et al. Can patients with visual impairment follow a normal school? Rom J Ophthalmol. 2016; 60(2): 103-8.
23. Negiloni K, Ramani KK, Jeevitha R et al. Are children with low vision adapted to the visual environment in classrooms of mainstream schools? Indian J Ophthalmol. 2018; 66(2): 285-9.
24. Vincent SJ. The use of contact lenses in low vision rehabilitation: optical and therapeutic applications. Clin Exp Optom. 2017; 100(5): 513-21.